Leef
Nu

Leef in het nu en geniet van het moment.

Ken je dat, to do’s die als een lawine op je afstormen omdat je gewoonweg té veel te doen hebt? Zo voelt het wanneer je brein overprikkelt raakt. Je schakelt over op automatische piloot en hoeveel sneeuw je ook ruimt, er volgt altijd wel weer een nieuwe lawine om je te bedelven.

Een goede remedie: bewust niets doen! In een maatschappij waarin tijd geld is, wordt niksen weinig gewaardeerd. Toch is jezelf regelmatig op non-actief zetten van essentieel belang. Juist door tijdig op de pauzeknop te drukken kan je er achteraf weer helemaal tegenaan.

Die rust hoef je niet alleen op vakantie te zoeken. Idyllische stranden zijn natuurlijk lekker zen, maar ze plakken maar een tijdelijke pleister op de wonde. Zoek liever een portie relaxatie in elke dag. Kort maar krachtig kan je met een paar minuten pauze je gedachten alweer resetten. Leer hier hoe!

 

TIP 1: Sportief of (re)creatief?

Een mentaal ontspannende of fysiek inspannende bezigheid is de perfecte manier om helemaal in het nu te leven. Een stevige wandeling, een potje voetbal of even spelen met de hond/kat bijvoorbeeld. Doe de activiteit met aandacht. Ben je liever creatief in de weer? Kleuren voor volwassenen, koken, diamond paintings maken, naaien, piano spelen … zijn dan misschien meer jouw ding. Maar ook puur recreatieve activiteiten zoals heel bewust naar muziek luisteren (doe je ogen dicht of waag een dansje!) en de natuur in trekken (ja, je eigen tuin telt ook!) kunnen je helpen om jezelf in het hier en nu te verankeren.  

TIP 2: Mindfulness

Mindfulness klinkt misschien nogal zweverig, maar het is niet meer of minder dan een moment van opperste aandacht. Dit lijkt simpel, maar in de praktijk is dit niet zo gemakkelijk. We doen dan ook vaak dingen op de automatische piloot. Probeer dus open en bewust waar te nemen wat er in het hier en nu plaatsvindt. Als je wandelt, let je bijvoorbeeld op hoe je lichaam beweegt en de wind in je gezicht. Dat kan overal! In de trein, op het werk vlak voor je collega’s arriveren, net voor je naar bed gaat even naar de sterren kijken …  Dit kan je innerlijke rust ten goede komen. Een poging waard dus, toch?

 

Leven in het nu voor beginners 

  • Kom (letterlijk!) op adem
    De eenvoudigste meditatietechniek ter wereld is om al je in- en uitademingen te tellen en je hierop te focussen. Acht, negen, tien … en je begint weer opnieuw. Visualiseer de luchtstroom die binnenkomt via je neus, langs je longen passeert en via je mond weer naar buiten glijdt.
  • Plan een minivakantie
    Een minivakantie kan 5 minuten of 5 uur duren, zolang je deze tijd maar vastlegt in je agenda en helemaal invult zoals je dat zelf wilt. Eventjes sudoku’s oplossen, lekker relaxt in bad na een stresserende werkdag of liever een namiddag indoorskiën? Zorg ervoor dat je iets hebt om naar uit te kijken en om uit te rusten. En laat er niets of niemand tussenkomen!

BONUSTIP:

Unplug! Eventjes geen technologie om je heen hebben kan wonderen doen voor je stressgehalte. Is de verleiding toch te groot? Steek je laptop, smartphone en iPad dan eventjes in een blikdichte doos of kast en gun je hersenen de rust waarnaar ze snakken. Geen likes tellen, geen appjes ontvangen … Gewoon draadloos genieten.  

  

doe de Test

Dus, hoe gaat het nu echt met jou?
#IkBenIk wil het weten!

Doe de zelftest en krijg meteen als resultaat welke online module jou het beste kan helpen. Alvast goed nieuws: in deze test zijn er geen foute antwoorden!


Test jezelf