Blijf
Actief

De eerste stap om uit het leven te halen wat je wil, is weten wat je wil.

Het moderne leven eist veel van ons. We ‘moeten’ veel en ‘mogen’ weinig. Zo verliezen we maar al te vaak uit het oog wat echt belangrijk is. Zit je vast in een sleur? Of focus je in je dagelijkse bezigheden meer op het resultaat dan op het proces? Doorbreek je routines en leer volledig op te gaan in een activiteit – of dat nu een vlog kijken, wandeling maken of goed gesprek is.

Cliché maar waar: go with the flow! Want wanneer je in zo’n “actieve stroom” zit, vliegt de tijd, ervaar je controle en voel je achteraf veel voldoening. Creatieve en sportieve activiteiten lenen zich hier erg goed voor. Maar ook dankzij een competitief potje Monopoly of uitdagende meeting kan je in een fijne flow terechtkomen.

Dus, lukt het jou om te doen wat je belangrijk en leuk vindt? Denk eens aan je passies, in plaats van je prestaties, en richt daarop je tijd, energie en focus. Misschien speelde je vroeger gitaar om te ontspannen: haal je instrument dan eens van onder het stof! Herontdek een passie uit je jeugd of zoek een nieuwe hobby die inspeelt op je sterktes. Zo geef je je dagelijkse leven vorm en richting op maat van je eigen prioriteiten en troeven. Op naar voldoening en vertrouwen in je eigen kunnen!

 

TIP 1: Kies je top 5

Je bent wie je bent dankzij je karaktereigenschappen. En dat kunnen er oneindig veel zijn! Om het makkelijk te houden, vatten we er 24 voor je samen. Kijk eens naar het kader hieronder en kies er vijf uit die op jou van toepassing zijn. Van zodra je weet wat je sterktes zijn, kan je ze beginnen inzetten in je dagelijkse leven!

Creativiteit Nieuwsgierigheid Beslissingsvaardigheid Perspectief Moed Doorzettingsvermogen
Enthousiasme en energie Eerlijkheid Sociale intelligentie Vriendelijkheid Liefde Leiderschap
Rechtvaardigheid Teamwork Vergevingsgezindheid Leergierig Dankbaarheid Spiritualiteit
Zelfregulatie Bescheidenheid Waardering en schoonheid Voorzichtigheid Hoop Humor

 

TIP 2: Go with the flow

Wist je dat er trucjes zijn waarmee je gemakkelijker in een positieve en actieve ‘flow’ kan komen? We vatten alvast een aantal tips voor je samen:

  1. Omschrijf je doel in drie woorden. Hou het haalbaar!
  2. Is het niet (meteen) haalbaar? Deel het dan op in verschillende minidoelen.
  3. Stap uit je comfortzone: doe eens iets voor de eerste keer.

 

Actief blijven voor beginners 

  • Fysiek fit maakt mentaal fit
    Bewegen doe je in de eerste plaats met je lichaam, maar ook je geest wordt er fitter van. Wie regelmatig actief is, voelt zich beter in zijn vel en krijgt meer energie. Je lekker moe maken betekent bovendien een betere nachtrust, en daardoor begint je dag al meteen een pak kwieker! Geen zin om alleen te gaan joggen of solo naar de fitness te gaan? Nodig een vriend of vriendin uit: samen bewegen geeft je sociale contacten een gezonde boost.
     
  • Takenlijst in balans
    Maak een to-dolijst van alles wat je vandaag nog moet doen en duid met twee verschillende kleuren fluostift aan wat “magjes” zijn of wat “moetjes” zijn. Probeer hierin op zoek te gaan naar balans én afwisseling. Door regelmatig af te wisselen tussen taken die je energie geven en taken die energie vreten, krijg je uiteindelijk meer gedaan!

BONUSTIP:

Niet alles waar je goed in bent is per definitie een sterke kant van je. Je kan namelijk uitblinken in iets zonder dat je er plezier uit haalt of energie van krijgt. Meet dus liever je geluk en voldoening dan je skills of mate van succes!

doe de Test

Dus, hoe gaat het nu echt met jou?
#IkBenIk wil het weten!

Doe de zelftest en krijg meteen als resultaat welke online module jou het beste kan helpen. Alvast goed nieuws: in deze test zijn er geen foute antwoorden!


Test jezelf